SLZT.cz Společnost pro léčbu závislosti na tabáku

Odborná společnost lékařů a dalších zdravotníků, kteří se zabývají léčbou závislosti na tabáku

Jedním z hlavních cílů SLZT je motivace všech pracovníků ve zdravotnictví, aby se zajímali o kouření svých pacientů/klientů a aby léčba závislosti na tabáku byla standardní součástí běžné denní praxe všech klinických oborů.

Aktuality a odborné novinky

Zobrazit vše

Sesterská sekce

Společnost pro léčbu závislosti na tabáku (SLZT) je organizace, která sdružuje nejen lékaře, ale též sestry. Jedním z mnoha cílů této organizace je vyškolení sester v prevenci a léčbě závislosti na tabáku.

Kalendář akcí

Nenechte si ujít zajímavá setkání i aktivity! Sledujte pravidelně tyto stránky.
Zobrazit vše

Kde hledat pomoc?

Zobrazit seznam center

Nekuřácké nemocnice

Zobrazit více

Naši partneři

Omega Pharma
Astra Zeneca
uLékaře.cz
Centrum Excelence
Johnson and Johnson Nicorette
Niquitin

Poradna lékaře

Položit dotaz
Naprostá abstinence je samozřejmě nejlepší, jak sama píšete. Také chápu stresovou situaci. V tom případě je dobré si uvědomit, že ve stresu pomahá kuřákům především rituál, odpoutání pozornosti od problému. Ale: zkuste někomu, kdo ještě kouří, změřit pulz před cigaretou a po jejím vykouření: minutová srdeční akce se zrychlí v průměru o deset za minutu. To je způsobeno masivním vyplavením stresových hormonů po vykouření cigarety (jasně prokázáno v krvi), tedy jinak řešeno, kouření (a to především nikotin) stres prokazatelně zhoršuje, způsobuje jej, i když kuřák to vnímá opačně. Zkuste tedy například dechová cvičení, možná budete překvapena, jaké jsou v tom možnosti. Nebo cokoli jiného - činnost, kterou máte ráda, jiné rituály. A hlavně zkuste potlačit myšlenku, že by cigareta nebo nikotin vyřešil situaci... Také je velmi pravděpodobné, že jeden výrobek s nikotinem by vedl zpátky do závislosti, což asi nechcete, pěstujte si tedy naopak radost, že se vám podařilo této závislosti zbavit (a pokud chápu, nebylo to lehké a trvalo to dlouho). Tedy užívejte si svobody od nikotinu. Držím palce, Eva Králíková
Samozřejmě ano. Ale je třeba objadnání, u nás na tel. 224 966 608. S pozdravem Eva Králíková
Přibrat se opravdu při odvykání může, ale NEMUSÍ. Má to dva důvody: pokud místo kouření jíte a je to navíc kalorické (tučné, moučné, sladké...), to asi nemusím vysvětlovat. Dobré je tedy obložit se zeleninou (ovoce je sladké), pít neslazené nápoje a hýbat se (aspoň půl hodiny denně se při něčem potit). Druhý důvod může být (NEMUSÍ) změna metabolizmu: kouření zpomaluje vyprazdňování žaludku (proto je mezi abstinenčními příznaky hlad), urychluje pohyby poslední části střeva (proto je mezi abstinenčními pžíznaky zácpa) a zrychluje metabolizmus (v podstatě zvyšováním stresu, ačkoli kuřáci to vnímají obráceně). To vše lze ale zmírnit léky závislosti na tabáku (které jsou proti abstinenčním příznakům, NE "proti kouření"). Ale pokud kouříte jen příležitostně, fyzická závislost se snad zatím nevyvinula a abstinenční příznaky tedy nemusejí být závažné, možná žádné. Případně se poraďte v lékárně o užívání Defumoxanu. A jestli Vás to potěší: aby bylo riziko z přibrání stejné jako z kouření, musel byste přibrat víc než půl metráku... S pozdravem Eva Králíková
Ano, Defumoxan s ničím nereaguje. S pozdravem Eva Králíková
Zobrazit vše