SLZT.cz Společnost pro léčbu závislosti na tabáku

Poradna lékaře

V této sekci najdete nejčastější otázky a odpovědi na ně. Své dotazy můžete pokládat prostřednictvím formuláře, který najdete níže.

Ráda bych Vám vyslovila poklonu, že kvůli těhotenství se svým kouřením přestáváte - pro dítě (i pro Vás) je to opravdu velmi důležité. Každá cigareta poškozuje nejen Vás, ale především miminko. Bylo by také dobré po porodu (kojení) se už k cigaretám nevracet. Jistěže se kuřačce může narodit zdravé dítě, ale opačná pravděpodobnost je bohužel mnohem vyšší. Řada vlivů se navíc může projevit později nebo až v dospělosti (problémy s výchovou, hyperaktivní děti, pozdější kriminální chování, nádorová či jiná onemocnění). Pokud nutně potřebujete kouřit, kupte si místo cigarety v lékárně některou z forem nikotinu, které se vstřebávají v ústech - i když je v příbalovém letáku těhotenství zmíněno jako problém, zdravý rozum Vám řekne, že je vždy lepší čistý nikotin než nikotin z cigarety spolu se čtyřmi tisíci chemikálií. To doporučují i lékaři - můžete se poradit se svým praktickým nebo zavolat na Národní linku pro odvykání 800 350 000 (po-pá 10-18) nebo navštívit nejbližší specializované centrum, adresy na www.slzt.cz
Pravděpodobně ano a v takovém případě by vám mohly pomoci léky závislosti na tabáku. Poraďte se se svým lékařem nebo navštivte některé z center pro závislé na tabáku či vyhledejte jinou pomoc, viz možnosti na stránce Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku www.slzt.cz
Váš problém potřebuje podrobnější odpověď a také spíš v osobním kontaktu než přes internet. Byla by vhodná konzultace s psychiatrem, psychologem či psychoterapeutem. Obecně jen mohu říci, že kouření významně zvyšuje riziko deprese, úzkosti a dalších psychických onemocnění, zhoršuje jejich průběh (kuřák s depresí, který přestane kouřit, má příznivější další průběh své nemoci a bude v budoucnu potřebovat méně léků). Kouření totiž snižuje účinnost řady léků, používaných k léčbě psychických onemocnění. To vše je důsledkem působení chemických látek v cigaretovém kouři. Něco jiného je naučený rituál, potřeba mít v určitých situacích v ruce "hračku" cigaretu, vydechovat kouř nebo jej pozorovat... To lze nahradit jiným rituálem, jinou hračkou: hrát si s kamínkem, hlavolamem, korálky...
Je skvělé, že plánujete přestat kouřit, i když to není jednoduché. Zřejmě u Vás převažuje psychická a sociální závislost nad fyzickou, drogovou (na nikotinu). To je svým způsobem dobrá zpráva. Nepotřebujete tedy léky, ale ujasnit si, co vlastně chcete: Kouřit? Pak kuřte. Nekouřit? Pak prostě nekuřte. Vím, že to není takto jednoduché, ale ta hlavní práce bude v každém případě na Vás, nejde to vyřešit zvenku. Pokud jde o farmakologickou podporu, zdá se mi nejvhodnější vzít si do rizikové společnosti nikotinovou pastilku či sprej a k tomu použit Paipo (trubička připomínajcí cigaretu, s rostlinnými silicemi, www.mypaipo.eu ): Paipo můžete vzít do ruky, do pusy jako cigaretu, potahujete jako z cigarety (ovšem nehoří, vdechujete jen prod vzduchu). Pokud jde o stres, pomůže jednak rituál kouření (obrátíte pozornost od problému k cigaretě), jednak příjemný pocit po potažení – vyplavení „hormonů štěstí“. Bohužel to ale trvá jen pár minut. Dokud kouříte, změřte si pulz před cigaretou a po ní: minutová srdeční akce se v průměru o deset pulzů zrychlí. To je způsobeno masivním vyplavením stresových hormonů po cigaretě (např. adrenalin) – a je to jasně prokazatelné v krvi. Krátce řečeno, i když máte chvíli dobrý pocit, cigareta stres zhoršuje. Tedy, naučte se jiný relaxační rituál či některé dechové cvičení. Pro podporu můžete najít některou z forem pomoci na webu Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku www.slzt.cz .
Pravděpodobně jste byl více závislý než Váš kamarád. Popisujete klasické abstinenční příznaky, které by pravděpodobně mohly zmírnit vhodně zvolené léky - můžete kontaktovat svého lékaře nebo vyhledat některou z forem pomoci na webu Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku www.slzt.cz . Tyto potíže mohou trvat týdny až měsíce, hodně záleží na Vaší psychice (zda na kouření vzpomínáte nostalgicky nebo naopak jako na něco, čeho jste se konečně dokázal zbavit). Jen na okraj, o účinnosti biorezonance na kouření nejsou bohužel žádné důkazy. Řada "zázračných" metod využívá vlivu sugesce, toho, že přicházíte rozhodnutý a připravený přestat kouřit. Navíc za tyto služby prakticky vždy platíte nemalé částky a to také bývá motivace.
Za prvé, každá cigareta poškozuje, tedy uškodit může jakékoli kouření. Pro porovnání se můžete ptát, zda vadí strkat nos do výfuku auta jen obden…. Za druhé, pokud jde o depresi: je pravda, že po cigaretě se nálada na chvilku zlepší, ale pak se na delší dobu zhorší. Tedy, kouření depresi vyvolává a zhoršuje. Navíc při depresi si rychleji vyvíjí závislost na nikotinu, které je pak obtížné se zbavit. Konečně k rakovině nebo jiné nemoci: to nevím a neví to nikdo - také nekuřáci jsou nemocní nebo mohou mít rakovinu. Kouření "jen" riziko naprosté většiny nemocí významně zvyšuje.
Máte pravdu, smutná nálada až deprese patří mezi abstinenční příznaky při odvykání kouření, ovšem řádově na pár týdnů. Ale kouření depresi také vyvolává. Proto i pacienti s depresí by rozhodně měli přestat kouřit, jejich nemoc bude mít lepší (méně závažný) průběh a budou během života potřebovat méně antidepresiv - tak to je statisticky potvrzeno. Na druhou stranu, tím, že přestanete kouřit, se nestanete ani nesmrtelnou, ani navždy zdravou - také nekuřáci jsou nemocní a mají deprese. Tedy zdraví Vám nikdo slíbit nemůže, ale bez cigaret rozhodně budou Vaše nemoci mít příznivější průběh.
Dejte najevo nesouhlas, ale nevyčítejte, nezlobte se. Vysvětlete princip tabákového byznysu (výrobce musí dostat zákazníky do závislosti dřív, než oni dostanou rozum – dospělí prakticky nezačínají, kouření je nemoc a to dětská nemoc). Spočítejte, co lze koupit za týden, měsíc, rok namísto prokouřených cigaret. Chce dítě přestat? Vyhledejte pomoc: například na www.slzt.cz nebo v nejbližším centru pro závislé na tabáku. Dalším webem určeným spíše pro menší děti je www.nekuratka.cz. Pomoci by měl i praktický lékař Vašeho dítěte.
Přestat kouřit najednou je nejlepší řešení, je to také pro kuřáka paradoxně nejsnazší. Některým se to ale nemuselo podařit. Pro ně může být možností redukce: některé cigarety nahradí nikotinem, nejčastěji žvýkačkami, sprejem, pastilkami, ale někdy i náplastmi. Jde to i s vareniklinem: několik našich pacientů – silných kuřáků (50–60 cigaret denně) začalo užívat vareniklin a současně ještě 2 nebo 3 měsíce kouřili, i když jen 2–5 cigaret denně. Postupně zjistili, že s tímto lékem kouřit nepotřebují, cigareta už jim nechutná, a přestali úplně. Abstinence zůstává cílem – omezení kouřených cigaret nesnižuje riziko tak významně, jak si mnozí myslí.
Všechny léky byste měli užívat nejméně 3, raději 6 měsíců i déle. Užíváte je proto, abyste neměli abstinenční příznaky. Pokud nejste alespoň několik týdnů podráždění, nepřibíráte, nemáte větší hlad, dobře spíte, můžete se soustředit, můžete odpočívat, netoužíte kouřit, nebýváte úzkostní, pak lze uvažovat o tom, že léky přestanete brát. Pokud užíváte nikotin, pomalu snižujte denní dávky. Jakmile se přestanete cítit tak dobře a objeví se třeba jen jeden z uvedených příznaků, vraťte se k původní dávce a ještě několik týdnů pokračujte. Pokud se budete cítit pořád stejně dobře, můžete nikotin pomalu přestat užívat. Vyplatí se ale nejméně rok nebo dva nosit u sebe nikotinovou žvýkačku nebo sprej či pastilku jako první pomoc pro nějakou krizi. Víte, že máte po čem sáhnout a nebude to cigareta. Dlouhodobého užívání se nebojte – porovnejte to s tím, jak dlouho jste do sebe dostávali nikotin z cigaret. Pokud užíváte vareniklin, rozhodně nezačínejte s dávkováním experimentovat dřív než po 3 měsících. V případě, že už se cítíte bez abstinenčních příznaků, můžete zkusit tabletu rozpůlit. Rozhodně se vyplatí užívat vareniklin 6 nebo více měsíců, pokud možno v plné dávce, 1 mg ráno a večer: šanci na to, že se ke kouření nevrátíte, zdvojnásobíte v porovnání s tím, kdybyste jej užívali jen 3 měsíce. A to za to stojí!
Nemůžete nikoho donutit, aby přestal kouřit, to je opravdu vždy rozhodnutí každého kuřáka. Někdy se stane, že se k vám váš blízký přidá, pak je vyhráno, ve dvou se to lépe táhne a vzájemná podpora je důležitá pomoc. Pokud ale váš kolega či partner kouří a přestat nechce, můžete mu nebo jí alespoň vysvětlit svůj problém. Kupte kytičku nebo dobrou láhev a řekněte něco v tom smyslu, že chápete, že nemůžete chtít, aby přestal/a, ale že teď, když vy jste přestali, je pro vás jeho/její kouření obtížné, že vás to svádí a že byste byli moc rádi, kdyby řekněme alespoň pár týdnů v tomto bytě nebo kanceláři nekouřil/a, případně že by vám pomohlo, kdyby v tomto prostoru nebyly cigarety. Mohl/a by si je na čas schovávat někam jinam? Partner či kolega to většinou pochopí.
Pokud jde o nikotin z cigaret a léků, můžeme říci, že prakticky ne. Nebezpečí nikotinu při kouření spočívá v jeho vysoké návykovosti. Je tím, co vás ke kouření nutí, ale poškozují Vás jiné látky. Bojte se kouření, ne nikotinu! V cigaretovém kouři je skutečných kancerogenů kolem stovky, nikotin mezi nimi ale není.
Souhlas se zpracováním mých osobních údajů, včetně osobních údajů zvláštní kategorie