SLZT.cz Společnost pro léčbu závislosti na tabáku

Nejčastější otázky a odpovědi

V této sekci najdete nejčastější otázky a odpovědi na ně. Své dotazy můžete pokládat prostřednictvím formuláře, který najdete níže.

Pravděpodobně jste byl více závislý než Váš kamarád. Popisujete klasické abstinenční příznaky, které by pravděpodobně mohly zmírnit vhodně zvolené léky - můžete kontaktovat svého lékaře nebo vyhledat některou z forem pomoci na webu Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku www.slzt.cz . Tyto potíže mohou trvat týdny až měsíce, hodně záleží na Vaší psychice (zda na kouření vzpomínáte nostalgicky nebo naopak jako na něco, čeho jste se konečně dokázal zbavit). Jen na okraj, o účinnosti biorezonance na kouření nejsou bohužel žádné důkazy. Řada "zázračných" metod využívá vlivu sugesce, toho, že přicházíte rozhodnutý a připravený přestat kouřit. Navíc za tyto služby prakticky vždy platíte nemalé částky a to také bývá motivace.
Za prvé, každá cigareta poškozuje, tedy uškodit může jakékoli kouření. Pro porovnání se můžete ptát, zda vadí strkat nos do výfuku auta jen obden…. Za druhé, pokud jde o depresi: je pravda, že po cigaretě se nálada na chvilku zlepší, ale pak se na delší dobu zhorší. Tedy, kouření depresi vyvolává a zhoršuje. Navíc při depresi si rychleji vyvíjí závislost na nikotinu, které je pak obtížné se zbavit. Konečně k rakovině nebo jiné nemoci: to nevím a neví to nikdo - také nekuřáci jsou nemocní nebo mohou mít rakovinu. Kouření "jen" riziko naprosté většiny nemocí významně zvyšuje.
Máte pravdu, smutná nálada až deprese patří mezi abstinenční příznaky při odvykání kouření, ovšem řádově na pár týdnů. Ale kouření depresi také vyvolává. Proto i pacienti s depresí by rozhodně měli přestat kouřit, jejich nemoc bude mít lepší (méně závažný) průběh a budou během života potřebovat méně antidepresiv - tak to je statisticky potvrzeno. Na druhou stranu, tím, že přestanete kouřit, se nestanete ani nesmrtelnou, ani navždy zdravou - také nekuřáci jsou nemocní a mají deprese. Tedy zdraví Vám nikdo slíbit nemůže, ale bez cigaret rozhodně budou Vaše nemoci mít příznivější průběh.
Dejte najevo nesouhlas, ale nevyčítejte, nezlobte se. Vysvětlete princip tabákového byznysu (výrobce musí dostat zákazníky do závislosti dřív, než oni dostanou rozum – dospělí prakticky nezačínají, kouření je nemoc a to dětská nemoc). Spočítejte, co lze koupit za týden, měsíc, rok namísto prokouřených cigaret. Chce dítě přestat? Vyhledejte pomoc: například na www.slzt.cz nebo v nejbližším centru pro závislé na tabáku. Dalším webem určeným spíše pro menší děti je www.nekuratka.cz. Pomoci by měl i praktický lékař Vašeho dítěte.
Přestat kouřit najednou je nejlepší řešení, je to také pro kuřáka paradoxně nejsnazší. Některým se to ale nemuselo podařit. Pro ně může být možností redukce: některé cigarety nahradí nikotinem, nejčastěji žvýkačkami, sprejem, pastilkami, ale někdy i náplastmi. Jde to i s vareniklinem: několik našich pacientů – silných kuřáků (50–60 cigaret denně) začalo užívat vareniklin a současně ještě 2 nebo 3 měsíce kouřili, i když jen 2–5 cigaret denně. Postupně zjistili, že s tímto lékem kouřit nepotřebují, cigareta už jim nechutná, a přestali úplně. Abstinence zůstává cílem – omezení kouřených cigaret nesnižuje riziko tak významně, jak si mnozí myslí.
Všechny léky byste měli užívat nejméně 3, raději 6 měsíců i déle. Užíváte je proto, abyste neměli abstinenční příznaky. Pokud nejste alespoň několik týdnů podráždění, nepřibíráte, nemáte větší hlad, dobře spíte, můžete se soustředit, můžete odpočívat, netoužíte kouřit, nebýváte úzkostní, pak lze uvažovat o tom, že léky přestanete brát. Pokud užíváte nikotin, pomalu snižujte denní dávky. Jakmile se přestanete cítit tak dobře a objeví se třeba jen jeden z uvedených příznaků, vraťte se k původní dávce a ještě několik týdnů pokračujte. Pokud se budete cítit pořád stejně dobře, můžete nikotin pomalu přestat užívat. Vyplatí se ale nejméně rok nebo dva nosit u sebe nikotinovou žvýkačku nebo sprej či pastilku jako první pomoc pro nějakou krizi. Víte, že máte po čem sáhnout a nebude to cigareta. Dlouhodobého užívání se nebojte – porovnejte to s tím, jak dlouho jste do sebe dostávali nikotin z cigaret. Pokud užíváte vareniklin, rozhodně nezačínejte s dávkováním experimentovat dřív než po 3 měsících. V případě, že už se cítíte bez abstinenčních příznaků, můžete zkusit tabletu rozpůlit. Rozhodně se vyplatí užívat vareniklin 6 nebo více měsíců, pokud možno v plné dávce, 1 mg ráno a večer: šanci na to, že se ke kouření nevrátíte, zdvojnásobíte v porovnání s tím, kdybyste jej užívali jen 3 měsíce. A to za to stojí!
Nemůžete nikoho donutit, aby přestal kouřit, to je opravdu vždy rozhodnutí každého kuřáka. Někdy se stane, že se k vám váš blízký přidá, pak je vyhráno, ve dvou se to lépe táhne a vzájemná podpora je důležitá pomoc. Pokud ale váš kolega či partner kouří a přestat nechce, můžete mu nebo jí alespoň vysvětlit svůj problém. Kupte kytičku nebo dobrou láhev a řekněte něco v tom smyslu, že chápete, že nemůžete chtít, aby přestal/a, ale že teď, když vy jste přestali, je pro vás jeho/její kouření obtížné, že vás to svádí a že byste byli moc rádi, kdyby řekněme alespoň pár týdnů v tomto bytě nebo kanceláři nekouřil/a, případně že by vám pomohlo, kdyby v tomto prostoru nebyly cigarety. Mohl/a by si je na čas schovávat někam jinam? Partner či kolega to většinou pochopí.
Pokud jde o nikotin z cigaret a léků, můžeme říci, že prakticky ne. Nebezpečí nikotinu při kouření spočívá v jeho vysoké návykovosti. Je tím, co vás ke kouření nutí, ale poškozují Vás jiné látky. Bojte se kouření, ne nikotinu! V cigaretovém kouři je skutečných kancerogenů kolem stovky, nikotin mezi nimi ale není.
Jen si vzpomeňte, kolik jste ochotně a nebo méně ochotně zaplatili v trafice za cigarety. To bylo jistě podstatně víc než pár tisíc, na které vás přijdou léky. Cena léků je zhruba stejná jako 1 krabička cigaret denně, podle toho, co a kolik jste kouřili. I kdyby vás ale léky přišly denně na víc než předchozí kouření, je to pořád výhodná investice. Po přibližně 6 měsících léčby nebudete platit ani za léky, ani za cigarety a začnete jen šetřit. Nedávno mi jeden bývalý kuřák napsal, že měli v domácím účetnictví kolonku „kouření“. I když přestal kouřit, vede si kolonku dál a hrdě si tam denně napíše „0“.
V kuřácké společnosti láká především kuřácké okolí, to, že na stole jsou cigarety. Je snadné po jedné sáhnout. Navíc vás k tomu mohou ostatní pobízet. První, co byste měli zvážit: mám jít? Když už tam s přáteli půjdete, připravte se na to: vezměte si něco do ruky na hraní (hlavolam, kamínek), kousejte do párátka nebo použijte nikotinový sprej či paipo. Druhým problémem může být alkohol. Jako jste měli cigaretu spojenou třeba s kávou, bývá spojená i se skleničkou. Ovšem v případě piva, vína nebo destilátu je tu navíc vliv alkoholu – ztráta sebeovládání po druhé a další skleničce. Většinou se vyplatí druhou si nedat.
Každý člověk je jiný a každý kuřák přestává kouřit trochu jinak. Pro většinu je určitě lepší nemít cigarety u sebe, někdo pár zbylých večer přede dnem D rozšlape, jedna paní šla zbytek poslední krabičky pohřbít do lesa. Opravdu je zakopala a udělala jim malý křížek. Většinou se vyplatí odstranit nejen cigarety, ale vše, co je připomíná – popelníky, zapalovače. Nesáhnete po nich pak tak snadno.
Když vás partner, děti nebo kolega rozčílí, když máte problém nebo jste nabourali auto… Není to však samotná cigareta, co vás uklidní, ale celý rituál zapálení a kouření. To, že uděláte něco, co dobře umíte, že to uděláte zcela automaticky a také že odpoutáte svou pozornost od původního problému. Další, co vás uklidní, je fakt, že celý rituál kouření máte pod kontrolou: jste to vy, kdo cigaretu vezme do ruky a zapálí, kdo potahuje v daném rytmu a kdo to celé skončí „típnutím“. Stresu se bohužel nevyhneme, proto je třeba naučit se zvládnout ho jinak než 11 s cigaretou, naučit se jiný příjemný rituálek, který lze kdykoli
Souhlas se zpracováním mých osobních údajů, včetně osobních údajů zvláštní kategorie