SLZT.cz Společnost pro léčbu závislosti na tabáku

Poradna lékaře

V této sekci najdete nejčastější otázky a odpovědi na ně. Své dotazy můžete pokládat prostřednictvím formuláře, který najdete níže.

Kouření je vždy "jen" jeden z rizikových faktorů nemocí, tedy například jako vysoký tlak nebo cholesterol. Tedy: kouření poruchy imunity způsobit mohlo, ale nemuselo - v konkrétním případě to nelze říci. Můžeme jen obecně říci, že děti kuřaček mají vyšší výskyt těchto onemocnění. Kdy před otěhotněním přestat: pomineme-li, že nejlepší je nezačít, měla by žena (i muž, protože kouření ovlivňuje kvalitu spermatu či schopnost erekce) přestat rok před plánovaným početím. To se ovšem nemusí podařit, pak tedy je ideální přestat vždy co nejdříve po otěhotnění či jakmile si problém uvědomíte. Každá cigareta totiž poškozuje, jak matku, tak především více citlivý plod.
Dobrý den. Venku je kouř opravdu hodně rozptýlen. Kouřit přímo vedle jiných by se však nemělo.
Dobrý den. Především je výborné, že si uvědomujete, jak velký význam má kouření pro Vaše zdraví a pro zdraví Vašeho dítěte. Pokud jde o škodliviny, některé v těle zůstávají navždy (některé z látek mezi dehty), jiné naopak zmizí rychle (například oxid uhelnatý do druhého dne). Pokud jde o léčbu, můžete si v lékárně koupit některou z forem nikotinu - možná by Vám stačila pastilka nebo žvýkačky. Jsou i další léky, vhodné pro silněji závislé nebo pro ty, kdo nedokázali přestat jinak. Na dálku ale mohu těžko poradit, v podstatě lze jen obecně říci, že když budete mít abstinenční příznaky (podívejte se na předchozí odpovědi), znamená to, že potřebujete víc nikotinu. Pro představu, z jedné cigarety se většinou vstřebá více než 1 mg nikotinu podle toho, jak kouříte (nikoli co kouříte - údaj na krabičce neodpovídá kouření živého člověka). Ze žvýkaček a pastilek se vstřebá jen zhruba polovina. Pro podrobnější údaje se podívejte na předchozí odpovědi. Rozhodně nepodceňujte změnu prožívání dne, nácvik nekuřáckých rituálů a radost z nekouření. Přeji Vám úspěch.
Velmi významný negativní vliv na těhotenství má kouření. Každá cigareta poškozuje Vás ale i plod. Tedy určitě nekuřte a vlivu nikotinu se nebojte - v cigaretě je také, navíc ale s více než 4000 chemikáliemi a ty jsou pro plod toxické. Nejlepší je samozřejmě nebrat nic ani nekouřit, ale podle zásad zdravého rozumu platí, že pokud byste sáhla po cigaretě, je v každém případě lepší samotný čistý nikotin než nikotin v cigaretovém kouři. Navíc, pokud navštívíte speciální centrum pro kuřáky, můžete od své zdravotní pojišťovny dostat příspěvek. Na podmínky se zeptejte, více informací na www.slzt.cz
Dobrý den. Především je výborné, že si riziko uvědomujete a snažíte s tím něco udělat. Důležité je najít si náhradní činnost pro chvíle, kdy máte chuť na cigaretu - abyste měla po čem sáhnout, abyste věděla předem, jak jinak (bez kouření) svou krizovou chvilku přežijete. Třeba nějaký ovocný voňavý čaj? Čerstvý ananas? Ledová minerálka s citronem? Dechové cvičení? Sudoku? Pití z malé lahvičky? Obyčejná žvýkačka? Namočit si ruce? Vyběhnout jedno patro a vrátit se? Své řešení si musíte najít sama. Pokud to ani tak nejde, můžete si v lékárně koupit některou z ústních forem (ne náplast, z té by byla dávka zbytečně velká) čistého nikotinu: žvýkačka nebo pastilka. Těhotenství je na příbalovém letáku jako kontraindikace, protože ani nikotin není úplně bez rizika a samozřejmě nejlepší je nedostávat do sebe žádné cizorodé látky, ale samotný nikotin je VŽDYCKY lepší alternativou pro Vás i miminko než nikotin z cigarety: z kouře totiž nikotin do těla dostanete spolu s více než 4000 dalšími chemikáliemi a navíc téměř jistě ve větší dávce než z lékové formy. Tedy pokud byste sahala po cigaretě, rozhodně zvolte raději čistý nikotin z lékárny. Vstřebá se necelá polovina uvedená na obalu - tedy zhruba jako z jedné cigarety. Jen na okraj, z jedné cigarety se vstřebá něco mezi 1 - 3 mg nikotinu bez ohledu na údaj na krabičce, protože záleží víc na tom, jak kouříte (kolikrát a jak hluboko a na jak dlouho vdechnete kouř) než co kouříte. Pokud to bude nutné, začněte s léčbou co nejdřív, abyste co nejdřív byla jak bez cigaret, tak bez nikotinu. Držím palce.
Ráda bych Vám vyslovila poklonu, že kvůli těhotenství se svým kouřením přestáváte - pro dítě (i pro Vás) je to opravdu velmi důležité. Každá cigareta poškozuje nejen Vás, ale především miminko. Bylo by také dobré po porodu (kojení) se už k cigaretám nevracet. Jistěže se kuřačce může narodit zdravé dítě, ale opačná pravděpodobnost je bohužel mnohem vyšší. Řada vlivů se navíc může projevit později nebo až v dospělosti (problémy s výchovou, hyperaktivní děti, pozdější kriminální chování, nádorová či jiná onemocnění). Pokud nutně potřebujete kouřit, kupte si místo cigarety v lékárně některou z forem nikotinu, které se vstřebávají v ústech - i když je v příbalovém letáku těhotenství zmíněno jako problém, zdravý rozum Vám řekne, že je vždy lepší čistý nikotin než nikotin z cigarety spolu se čtyřmi tisíci chemikálií. To doporučují i lékaři - můžete se poradit se svým praktickým nebo zavolat na Národní linku pro odvykání 800 350 000 (po-pá 10-18) nebo navštívit nejbližší specializované centrum, adresy na www.slzt.cz
Pravděpodobně ano a v takovém případě by vám mohly pomoci léky závislosti na tabáku. Poraďte se se svým lékařem nebo navštivte některé z center pro závislé na tabáku či vyhledejte jinou pomoc, viz možnosti na stránce Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku www.slzt.cz
Váš problém potřebuje podrobnější odpověď a také spíš v osobním kontaktu než přes internet. Byla by vhodná konzultace s psychiatrem, psychologem či psychoterapeutem. Obecně jen mohu říci, že kouření významně zvyšuje riziko deprese, úzkosti a dalších psychických onemocnění, zhoršuje jejich průběh (kuřák s depresí, který přestane kouřit, má příznivější další průběh své nemoci a bude v budoucnu potřebovat méně léků). Kouření totiž snižuje účinnost řady léků, používaných k léčbě psychických onemocnění. To vše je důsledkem působení chemických látek v cigaretovém kouři. Něco jiného je naučený rituál, potřeba mít v určitých situacích v ruce "hračku" cigaretu, vydechovat kouř nebo jej pozorovat... To lze nahradit jiným rituálem, jinou hračkou: hrát si s kamínkem, hlavolamem, korálky...
Je skvělé, že plánujete přestat kouřit, i když to není jednoduché. Zřejmě u Vás převažuje psychická a sociální závislost nad fyzickou, drogovou (na nikotinu). To je svým způsobem dobrá zpráva. Nepotřebujete tedy léky, ale ujasnit si, co vlastně chcete: Kouřit? Pak kuřte. Nekouřit? Pak prostě nekuřte. Vím, že to není takto jednoduché, ale ta hlavní práce bude v každém případě na Vás, nejde to vyřešit zvenku. Pokud jde o farmakologickou podporu, zdá se mi nejvhodnější vzít si do rizikové společnosti nikotinovou pastilku či sprej a k tomu použit Paipo (trubička připomínajcí cigaretu, s rostlinnými silicemi, www.mypaipo.eu ): Paipo můžete vzít do ruky, do pusy jako cigaretu, potahujete jako z cigarety (ovšem nehoří, vdechujete jen prod vzduchu). Pokud jde o stres, pomůže jednak rituál kouření (obrátíte pozornost od problému k cigaretě), jednak příjemný pocit po potažení – vyplavení „hormonů štěstí“. Bohužel to ale trvá jen pár minut. Dokud kouříte, změřte si pulz před cigaretou a po ní: minutová srdeční akce se v průměru o deset pulzů zrychlí. To je způsobeno masivním vyplavením stresových hormonů po cigaretě (např. adrenalin) – a je to jasně prokazatelné v krvi. Krátce řečeno, i když máte chvíli dobrý pocit, cigareta stres zhoršuje. Tedy, naučte se jiný relaxační rituál či některé dechové cvičení. Pro podporu můžete najít některou z forem pomoci na webu Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku www.slzt.cz .
Pravděpodobně jste byl více závislý než Váš kamarád. Popisujete klasické abstinenční příznaky, které by pravděpodobně mohly zmírnit vhodně zvolené léky - můžete kontaktovat svého lékaře nebo vyhledat některou z forem pomoci na webu Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku www.slzt.cz . Tyto potíže mohou trvat týdny až měsíce, hodně záleží na Vaší psychice (zda na kouření vzpomínáte nostalgicky nebo naopak jako na něco, čeho jste se konečně dokázal zbavit). Jen na okraj, o účinnosti biorezonance na kouření nejsou bohužel žádné důkazy. Řada "zázračných" metod využívá vlivu sugesce, toho, že přicházíte rozhodnutý a připravený přestat kouřit. Navíc za tyto služby prakticky vždy platíte nemalé částky a to také bývá motivace.
Za prvé, každá cigareta poškozuje, tedy uškodit může jakékoli kouření. Pro porovnání se můžete ptát, zda vadí strkat nos do výfuku auta jen obden…. Za druhé, pokud jde o depresi: je pravda, že po cigaretě se nálada na chvilku zlepší, ale pak se na delší dobu zhorší. Tedy, kouření depresi vyvolává a zhoršuje. Navíc při depresi si rychleji vyvíjí závislost na nikotinu, které je pak obtížné se zbavit. Konečně k rakovině nebo jiné nemoci: to nevím a neví to nikdo - také nekuřáci jsou nemocní nebo mohou mít rakovinu. Kouření "jen" riziko naprosté většiny nemocí významně zvyšuje.
Máte pravdu, smutná nálada až deprese patří mezi abstinenční příznaky při odvykání kouření, ovšem řádově na pár týdnů. Ale kouření depresi také vyvolává. Proto i pacienti s depresí by rozhodně měli přestat kouřit, jejich nemoc bude mít lepší (méně závažný) průběh a budou během života potřebovat méně antidepresiv - tak to je statisticky potvrzeno. Na druhou stranu, tím, že přestanete kouřit, se nestanete ani nesmrtelnou, ani navždy zdravou - také nekuřáci jsou nemocní a mají deprese. Tedy zdraví Vám nikdo slíbit nemůže, ale bez cigaret rozhodně budou Vaše nemoci mít příznivější průběh.
Souhlas se zpracováním mých osobních údajů, včetně osobních údajů zvláštní kategorie