Reklama, propagace a sponzorství související s tabákovými výrobky jsou zakázány. Propagací tabákových výrobků je i propagace samotného kouření bez propagace konkrétní značky tabákových výrobků.
Nedostatky: Komplexní zákaz požadovaný Rámcovou úmluvou Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku není naplněn. Zákonné výjimky jako např. reklama na tabákové výrobky ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků jsou zneužívány k širokému obcházení zákazu.
Problematickou otázkou je určení, co je tabáková reklama a propagace (např. kouření ve filmech atd.). Pokud se nepodaří prokázat, že prezentace kouření byla zaplacena, bude kryta svobodou slova. Pořady obsahující prezentaci kouření by však neměly být vysílány v době od 6 do 22 hodin, aby nemohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých.
právní forma | číslo | datum přijetí | název a znění |
---|---|---|---|
mezinárodní právo | |||
mezinárodní smlouva | 21. 5. 2003 | Rámcová úmluva o kontrole tabáku | |
prováděcí pokyny | 2008 | Pokyny týkající se tabákové reklamy, propagace a sponzorství provádějící čl. 13 FCTC | |
unijní právo | |||
směrnice Evropského parlamentu a Rady | 2003/33/ES | 26. 5. 2003 | o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se reklamy na tabákové výrobky a sponzorství souvisejícího s tabákovými výrobky |
směrnice Evropského parlamentu a Rady | 2010/13/EU | 10. 3. 2010 | o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících poskytování audiovizuálních mediálních služeb (směrnice o audiovizuálních mediálních službách) |
české právo | |||
zákon | č. 40/1995 Sb. | 9. 2. 1995 | o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 231/2001 Sb. | 17. 5. 2001 | o rozhlasovém a televizním vysílání, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 132/2010 Sb. | 13. 4. 2010 | o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů |